Lees verder
Wat is fulfilment?
De betekenis van Fulfilment is zoals ze dat in het bedrijfsleven noemen een bedrijfsproces dat gericht is op het naar tevredenheid leveren c.q. afhandelen van een product of service dat wordt aangeboden.
Voorbeelden van deze producten zijn:
- Orders c.q bestellingen.
- Een proefpakket of proefmonster,
- Een promotieartikelen ( brochures, folders, flyers, catalogi o.i.d.)
- Verkoop ondersteunend materiaal.
- Trainingsmateriaal.
- Kantoor benodigdheden.
- Reserve onderdelen.
- Handleidingen.
Het fulfilmentproces, wat houdt het in?
Om de afnemer zo kostenefficient mogelijk van dienst te kunnen zijn dient het proces geoptimaliseerd te worden.
In de praktijk zien wij dat de inrichting van het fulfilmentproces, integratie en coordinatie betekend van verschillende processen. Zo dient er afstemming te komen die betrekking hebben op:
- De financieen
- Marketing
- Management
- De logistiek
- De inkoop
- Productontwikkelaars
- Het klant contact
Fufilment is een proces dat als belangrijkste doelen heeft, tevredenheid van de afnemer waarborgen en de juiste kostenefficientie bewerkstelligen.
Inhoudsopgave van dit fulfilment document
- Antwoord op de vraag wat is fulfilment?
- Strategisch fulfilment versus operationeel fulfilment.
- Het fulfilmentproces vertaald naar een praktisch stappenplan.
- Waarom kiezen bedrijven ervoor om hun fulfilment (deels) uit te besteden.
- Wat is een fulfilmentbedrijf?
- Wat zijn de voordelen van het uitbesteden aan een fulfilment bedrijf.
- Welke bekende fulfilment diensten kunnen we onderscheiden.
Strategisch fulfilment en operationeel fulfilment
Er is een duidelijk onderscheid te maken tussen fulfilment op operationeel niveau en strategisch niveau. Het operationele deel richt zich op de transactie, interactie en het gehele orderproces. Strategisch fulfilment daar in tegen concentreert zich op het aanbrengen van verbeterslagen. Dit betekent vaak effectiever en/of efficientere inrichting van het proces.
Hoe het fufilmentproces eruit komt te zien, wordt uiteraard bepaalt door de verantwoordelijke mensen binnen de organisatie. Zij dienen de juiste afwegingen te maken tussen de fulfilmentkosten, de klantvoordelen en de inpact op het functioneren van de organisatie, haar klanten en leveranciers.
Stappenplan die wij hanteren bij fulfilment
Fulfilment heeft in generieke zin betrekking op:
- Het genereren van opdrachten / orders.
- Het verzamelen + verzendklaar maken.
- Het verzenden of afleveren.
- De klanten zo goed mogelijk bedienen.
Voor het optimalisateren van dit primaire proces is er vast stramien te gebruiken. Een fulfilment stappenplan waarin alle schakels in het proces op elkaar worden afgestemd. Het primaire doel hierbij is om uw klant tevreden te houden tegen zo laag mogelijke kosten.
Stap 1 klantenservice, marketing, tot finance besteed uw organisatie dit uit?
Waarom kiezen veel bedrijven ervoor om het fulfilment uit te besteden aan een fulfiment bedrijf?
Veel organisaties groeien dusdanig dat de afhandeling van hun fulfilment een tijdsrovende bedrijfsactiviteit wordt. E’en die niet alleen veel aandacht van hun mensen vraagt maar die ook aanspraak doet op de nodige bedrijfsmiddelen. Dit leidt in de praktijk vaak tot een lagere kostenefficientie dat dan vaak tot een lagere winstmarge leidt.
Hoe het fufilmentproces eruit komt te zien, de verantwoordelijke mensen binnen de organisatie dienen de juiste afwegingen te maken tussen de fulfilmentkosten, de klantvoordelen en de inpact op het functioneren van de organisatie, haar klanten en leveranciers.
Een fulfilment bedrijf, wat is dat?
Een fulfilment bedrijf is een organisatie andere organisaties assisteerd bij het afhandelen van hun fulfiment. Dit kunnen ongoing trajecten zijn maar ook campgnes en acties. Een fulfilement bedrijf biedt de benodigde ruimte, warehouse dienstverlening en personeel dat nodig is om de orders c.q. aanvragen te maken, te verzamlen, te verpakken en te verzenden.
Daarbij zal een fulfilment bedrijf de informatiestromen inzichtelijk maken en beheren. Het voorraadbeheer voor u managen en optreden als klantenservice.
Wilt u weten welk fufilment bedrijf bij u past? Doe dan de scan
De voordelen van het fulfilment uitbesteden op een rij:
- Minder inzet van personeel.
- Meer tijd over voor andere bedrijfsprocessen, herwonnen bedrijfsfocus.
- Kosten besparing
- Magazijn ruimte vrijmaken of vrijhouden.
- Toename klantteveredenheid
- Lager foutenpercentage.
In de praktijk veel voorkomende fulfilment diensten
In de praktijk komen wij vaak onderstaande
Webshop fulfilment
Er is de laatste decennia een explosieve groei van webshops geweest. Het gevolg hiervan is dat webshop afhandeling ook wel e-fulfilment genoemd voor zowel kleine webshops als grotere e-commerce organisaties een bedrijfsproces is dat de nodige aandacht vraagt.
Het verschil met de reguliere fulfilment is dat het klantcontact, het bestellen, de betaling, de verwerking en het sturen en monitoren veelal online gebeurt.
Belangrijke redenen om het webshop fulfilment uit te besteden:
- De klant wil tegenwoordig zo snel mogelijk het product in huis hebben. Een fulfilment bedrijf kan webshops helpen te voldoen aan deze wens.
- Er zijn geen investeringen nodig om de webshop afhandeling in goede banen te leiden. (Denk hierbij aan personeel, bedrijfsruimte en middelen)
Fulfilment bij direct mail campagnes
Zodra organisaties direct mail campagnes uitzet, dan is het interessant om met een fulfilment partij om tafel te gaan. Een fulfilment bedrijf kan scherpere tarieven aanbieden voor het verzenden van (post) pakketten.
Naast besparingen op de portokosten, kunnen in ieder geval wij uw direct mail ontwerpen, printen en dus verzenden.
Fulfilment bij actie- en promotie campagnes
Kenmerken bij dit soort fulfilment is dat de acties kunnen terugkeren, of juist eenmalig is, ad- hoc oplossingen vragen en dat er een bepaalde tijdsgebondenheid is. Kortom juist deze vorm van fulfilment vergt kennis, ervaring, faciliteiten en middelen om deze afwijkende bedrijfsprocessen in goede en efficiente banen te leiden.
Fulfilment bij interne bedrijfsbenodigdheden
Deze vorm van fulfilment is een essentieel bedrijfsproces dat zeker van multi-nationals, franshise organisaties, organisaties met meerdere vestigingen, samenwerkingsverbanden, verenigingen, maatshappen en clubs de nodige aandacht vraagt.
Hoe krijgen deze organisaties hun sales support artikelen als brochures, reclame zuilen, presentatiematerialen, contracten, displays, reserve onderdelen, gereedschappen, belangrijke documenten en/of bedrijfskleding op de juiste tijd, tegen de juiste kosten op de juiste plaats? De nodige van deze organisatie hebben niet voldoende capaciteit en vaak ook de focus om dit goed te managen.